De volgende topics zijn slechts enkele voorbeelden van de vele onderwerpen waar de stuurgroep Kafka actief aan werkt.
- Het borstvoedingsattest
- Het incontinentieforfait
- Attesten wilsbekwaamheid
- Brandweerattest
- Mult-eMediatt
Het borstvoedingsattest:
Jonge moeders hebben recht op een borstvoedings- of kolfpauze. Tot negen maanden na de bevalling kunnen zij eenmaal of tweemaal per dag een halfuur werk onderbreken. Hiervoor is een attest van Kind en Gezin of de huisarts vereist, dat maandelijks vernieuwd moet worden.
Veel huisartsen zijn van mening dat het niet hun taak is om deze attesten herhaaldelijk af te geven, aangezien het moeilijk vast te stellen is of de moeder daadwerkelijk borstvoeding geeft met de vereiste frequentie. Bovendien betreft het een onbetaalde pauze, waardoor het nut van het attest om fraude te voorkomen beperkt is.
Stuurgroep Kafka volgt deze redenering en heeft het thema geagendeerd op de Nationale Arbeidsraad. We blijven dit onderwerp opvolgen.
Het incontinentieforfait:
De stuurgroep beschouwt het attest voor het driejaarlijks aanvragen van het incontinentieforfait als onnodig complex en onduidelijk. De arts moet attenderen op ‘onbehandelbare’ incontinentie, maar de definitie hiervan is onvoldoende duidelijk in het modelformulier. Daarnaast leidt de vereiste om dit attest elke drie jaar te herbevestigen tot onnodige administratieve belasting, zeker in het geval dat de incontinentie duidelijk onomkeerbaar is.
De stuurgroep staat in contact met de mutualiteiten over een mogelijke vereenvoudiging van dit attest.
Attesten wilsbekwaamheid:
Er is onduidelijkheid over het opstellen van een attest ‘Wilsbekwaamheid’, vaak gevraagd door patiënten of familieleden in het kader van een notariële procedure. De stuurgroep onderzoekt deze kwestie intern, zowel op deontologisch als juridisch vlak, en zal over het verdere verloop in de toekomst communiceren.
Brandweerattest:
De stuurgroep kreeg de vraag om de geschiktheidsattesten voor deelname aan de evaluatieproeven van de Belgische Brandweer te evalueren. In het kader van de erkenningsprocedure voor het Federaal Geschiktheidsattest (FGA) moeten kandidaten fysieke proeven afleggen. Om die proeven te mogen afleggen wordt hen echter gevraagd om een medisch geschiktheidsattest in te laten vullen door de behandelend arts dat stelt dat ze dergelijke proeven mogen afleggen.
Dit attest wordt door de stuurgroep beschouwd als een paraplu-attest zonder medische meerwaarde. We hebben overleg gevoerd met de Belgische Brandweer en concrete voorstellen geformuleerd om dit efficiënter aan te pakken: door het invullen van een checklist of vragenlijst door de patiënt zelf (waardoor enkel wanneer het noodzakelijk is een onderzoek en bijhorend attest ten berde komt).
Let op: Dit betreft het medisch geschiktheidsattest voor deelname aan de evaluatieproeven. De stuurgroep heeft geen bezwaren tegen het Federale Geschiktheidsattest, dat door de Brandweer zelf wordt afgegeven na succesvolle deelname aan de proeven.
Mult-eMediatt:
Stuurgroep Kafka werkt samen met het RIZIV (de dienst eHealth) aan de uitrol van het Mult-eMediatt-platform. We blijven adviseren om het systeem zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden.
Kafka zet de basisprincipes nog is op een rij:
Wat is Mult-eMediatt
Mult-eMediatt is een nieuwe eGezondheidsdienst die de administratieve processen rond het versturen van arbeidsongeschiktheidsattesten aanzienlijk vereenvoudigt. Het maakt gebruik van eForm-technologie om deze attesten rechtstreeks vanuit de huisartsensoftware naar verschillende ontvangers te sturen, zoals mutualiteiten, privébedrijven, overheidsinstellingen en scholen. Dit zorgt voor standaardisatie, administratieve vereenvoudiging en de garantie van beveiliging.
De implementatie van Mult-eMediatt verloopt gefaseerd, met als doel om uiteindelijk voor alle soorten arbeidsongeschiktheidsattesten te worden gebruikt, ongeacht de duur of het type ontvanger. Momenteel is de dienst beschikbaar in de meeste EMD-softwarepakketten, maar in de eerste fase (iteratie 1) zijn nog niet alle functionaliteiten geactiveerd en zijn niet alle gebruikers betrokken, wat kan leiden tot beperkingen.
De tweede fase (Iteratie 2) wordt verwacht vanaf het eerste kwartaal van 2025, afhankelijk van overleg met de betrokken partners en de voortgang van de implementatie in andere softwarepakketten.
Deze tweede fase wordt uitgerold door eGezondheid en breidt de functionaliteit uit van enkele mutualiteiten en Medex naar werkgevers. Technische aspecten en inzetten op gebruiksvriendelijkheid maken geen onderdeel uit van deze uitrol. De implementatie van Mult-eMediatt gebeurt per softwarepakket. De eGezondheidsdienst streeft ernaar om het systeem zo eenvoudig en gestandaardiseerd mogelijk te maken. Als u technische problemen ondervindt, kunt u het beste contact opnemen met de helpdesk van uw softwarepakket.
De geïntegreerde praktijkpremie
Het gebruik van Mult-eMediatt is één van de voorwaarden om de geïntegreerde praktijkpremie te behalen: “In het vierde trimester van 2024 verstuurt u minstens één elektronisch arbeidsongeschiktheidsgetuigschrift naar de ziekenfondsen via Mult-eMediatt.”
Hoe ga ik aan de slag met Mult-eMediatt?
Via een korte, geaccrediteerde e-learning op medi-Campus (enkel toegankelijk voor leden van Domus Medica) wordt het algemene doel en de werking van Mult-eMediatt uitgelegd, evenals de verschillende fasen van de implementatie. Daarna worden praktische instructies per softwarepakket gegeven. Voor meer informatie over de werking van Mult-eMediatt kunt u de website van het RIZIV raadplegen.
Als u na de e-learning nog vragen heeft over de praktische uitvoering, kunt u de handleiding van uw softwarepakket raadplegen.